ALANYA DOĞA SPORLARI KULÜBÜ
ANASAYFA TARİHÇE GEZİ TAKVİMİ FOTO GALERİ VİDEOLAR ANKETLER ÜYELİK İLETİŞİM EDİTÖR GİRİŞ

Maps-Harita





booking



RESİM GALERİ

HABER ARA


Gelişmiş Arama

LİNKLER




 


 



 




 



 



 


 

BİLGİLER

Yamaç paraşütü Bilmeniz gerekenler

Yamaç paraşütü Bilmeniz gerekenler

Tarih 11 Mayys 2010, 11:18 Editör

Yamaç paraşütü Bilmeniz gerekenler devam

Bernoulli Prensibi

Bernoulli, akışkanlar (gaz, su) kanunu çıkaran bir araştırmacıdır. Bir kanat yaratılmasının en önemli fizik yasası bernoulli prensibidir. Bu prensibe göre bir akışkanın hızı arttıkça, o akışkan içinde ki basınç azalır veya tersine olarak bir akışkanın hızı azaldıkça o akışkan içinde ki basınçta artar.

Bernoulli prensibinin en bariz uygulaması `Ventiri borusunun` çalışmasıdır. Bu borunun orta kısmı uçlarına oranla daha dardır. Hava bu borudan geçerken dar kısma geldiğinde sürati arta ve basıncı azalır.Dar kısımdan geniş kısma geçtiği zaman sürati azalır ve basıncı yükselir.Buna göre sabit havanın hızının basınçla çarpımı sabittir.

V: Hız P:Basınç

P1xV1=P2xV2

P1=2 V1=3

P2=1 ise 2x3=1xV2 eşitliğinden V2=6 ( hava dar alandan geçerken hızlanmış)

Bernoulli prensibine göre, bir kanat profili etrafından hava akımı geçmeye başlayınca havanın hızında bir artış olur. Kanadın üst yüzeyinin kamburumsu şekli hava akımının buradan daha hızlı dolayısıyla basıncının daha düşük olmasını sağlar. Alt ve üst yüzeylerdeki bu basınç farklarından dolayı da kaldırma kuvveti oluşur.

Çarpışmayı Engelleyen Kurallar

Bu kurallar basit olmakla birlikte tüm yamaç paraşüt pilotları bu kuralları bilmek ve uygulamak zorundadır. Bu kurallara uymak ve dikkat etmek, özellikle gruplar halinde yapılan uçuşlarda çarpışmaları ve doğabilecek riskleri önlemek açısından çok önemlidir. Gerektiğinde pilotlar uçuşlar sırasında birbirlerini, bağırarak da uyarmalıdır.

  • Ayni irtifalarda yüz yüze karşılaşma durumlarında uçuş yönü sağa çevrilir. Tepeye çok yakın olunmasından dolayı bunu yapmak pratik ya da güvenli değil ise durumu uygun olan pilot yönünü değiştirir. Ancak bir pilot sağa giderken diğeri sola gitmemelidir.
  • İki yamaç paraşütü pilotu ayni yola doğru yaklaşıyorsa sağ taraftaki pilotun geçiş hakkı vardır. Diğeri herhangi bir riskli harekette bulunmaktan kaçınmalıdır.
  • Yelken uçuşu sırasında geçişler her zaman diğer pilot ile tepe arasından yapılır Genelde pilotlar yamaca doğru dönmedikleri için çarpışma riski de azalır.
  • Termik dönüşünde, her zaman için termiğe önce giren pilotla aynı yönde dönülür. Bu şekiIde diğer pilota yaklaşma hızı düşük ve kontrollü olacak, göz teması sürdürülebilecektir. 
  • Her zaman alttaki pilota öncelik verilir. Alttaki pilotun manevra kabiliyeti daha sınırlıdır ve yukarıyı göremeyebilir.
  • Tepe dibindeki karşılaşmalarda ise sağ tarafı açık olan pilot yönünü değiştirir diğer pilot yoluna devam eder.  

Yukarıdakilerin dışında çarpışmayı önlemek üzere her türlü hareketi yapmak ye bundan sakınmak pilotun (yol hakkı, da olsa) görevidir.

Çökme Miktarı

Üretilen yamaç paraşütünün "üretici bilgi kartlarında" min. çökme miktarı belirtilmektedir. Bu miktar, yamaç paraşütünün havada yol alırken çöktüğü en yavaş oranı gösterir. Örneğin; min. çöküş miktarı 1,5m/sn olan bir yamaç parasütü havada süzülürken saniyede en az 1,5m çökecektir. Süzülmede ki ustalık, çöküş miktarından daha fazla oranda yükselen bir hava (kaldırıcı) bulmaktır. Min. çökme miktarı genellikle kanatın hız sınırlarının en az olduğu noktada hesaplanır.

Düz Kalkış Yöntemi

Düz kalkış çok hafif rüzgârlarda ya da rüzgârın hiç olmadığı durumlarda uygulanan ve pilotun öne doğru hızlı bir şekilde koşmasını gerektiren bir kalkış yöntemidir. Bu yöntem, pilotun bir yardımcı tarafından tutulması halinde güçlü rüzgârlarda da kullanılabilir. Yamaç paraşüt sporuna yeni başlayanların ilk öğrendikleri kalkış yöntemidir. Bu yöntemde yamaç paraşütü pilotun arkasına serilir (sırt kubbeye, yüz yamaca dönük durumda) ve ön kolonların yardımıyla kubbe baş üzerine çekilerek yamaç paraşüt uçuşa hazır duruma getirilir.

Düz kalkışlarda pilot, yamaç paraşütün durumunu ancak kubbe tam olarak baş üzerine geldiğinde görür. Rüzgârın hiç olmadığı ya da sakin olduğu durumlarda pilotun kubbe kontrolü için fazla zamanı yoktur. Çünkü kubbenin içini havayla doldurabilmek ve yeterli iç basıncı sağlayabilmek için kubbeyi baş üzerine çektikten hemen sonra koşuya başlamak gereklidir. Aksi halde kubbenin içinde yeterli hava ve basınç sağlanamayacağından kubbe herhangi bir tarafa yıkılacaktır. Bu nedenle düz kalkış yöntemlerinde kubbe kontrolü çoğunlukla koşu sırasında yapılır.

Düz kalkışlarda, zaman darlığı nedeniyle koşu sırasında kubbeye bakarken herhangi bir engele takılıp düşmemek için kalkış alanının düzgün ve açık olması da son derce önemlidir.

Engel Üzerinde 8 Çizerek İniş Yapmak

 
Orta şiddetin üzerindeki rüzgârlı havalarda ve ileri gidişin rahat olduğu durumlarda engellerin arasında bulunan iniş alanına yapılacak yaklaşmalarda, geri plandaki engelin üzerinde kapalı "8" dönüşleri çizerek irtifa azaltılır ve son yaklaşmaya engelin üzerinden girilir. Bu yöntemde üzerinden geçilen ve hedefin önündeki engelin türbülansına girmemek için yaklaşmanın çok dikkatli ve kontrollü yapılması gereklidir.
Resim 1

Resim 1

 

Gelişmiş Mesafe Uçuşları

Uzun mesafe yapılması düşünülen uçuşlarda daima bir harita kullanılmalıdır. Harita okumak zor değildir fakat deneyim ister. Ayrıca her pilot, yamaç paraşütünün performansını bilmek zorundadır. iyi hava şartları olan bir günde 1200 -1500 metre yükseklikteki bir yamaç paraşütü, rahatlıkla 5 - 6 km yarı çaplı bir daire sahasını tararken ayni zamanda her an iniş bölgesine ulaşabilecek durumda olabilir. Ancak pilot öncelikle bölgeyi tanımalı ye harita üzerinde önemli yerlerin

Mahalli uçuş her zaman planlanan yere rahat bir süzülüşle inebilecek mesafede uçmak demektir. Bir hata sonucu uzaklara inmek veya bir yanlışlık nedeni ile kaybolmak söz konusu olmamalıdır. Bununla birlikte pilot iniş için uygun sahaları seçmede pratik sahibi olmalı, muhtelif yer örtüsünü, yeryüzü eğimlerini ve iniş sahasının kötü durumlarını bilmek zorundadır.

Çok iyi bir havadaki uçuşta, pilot öğrenilecek pek bir şey yok diye düşünebilir. :

Böyle bir günde aslında belirli bir yüksekliğe çıkışın ne kadar sürdüğü veya çabuk şekilde alçalarak diğer bir termal hava akımını bulmanın ne kadar zaman alacağı denenebilir. Bunları bilen pilotlar daha sonra yapacakları uzun mesafe uçuşlarında termal hava akımlarını bulmada kendilerine güvenirler. Bu çeşit deneyler ye araştırmalar heyecan vericidir ve 1000 ile 1200 metredeki yaygın termal hava akımlarında saatlerce uçuşlardan çok daha yararlıdır.

Termal hava akımında dönerken (irtifa almaya çalışırken) harita okumak ye araziye bakarken doğru bir şekilde uçabilmek de yeterli bir deneyim gerektirir. Bunları yorulmadan ve bilinçli olarak yapabilen pilotlar bulut içi uçuşa da hazır demektir. Buluttan çıkınca hedefin tekrar kolayca bulunabilmesi için göre şartları iyi, rüzgâr şiddeti yumuşak olmalıdır. Büyük bulutlu, rüzgârlı bir gün ye kötü görüş şartları, ilk defa bulut uçuşuna çıkış için uygun değildir. Üzerinde uçulan bölgenin bilinmesi ön şart olup bulut içine girmeden önce pilot, rüzgâr yönünü ye istikametini kendi kafasında not edebilmelidir. Bulut içinde birkaç dakika kaldıktan sonra ümitsizce yolunu şaşırmak ve uzağa iniş yapmak bir pilotun affedilmez hatasıdır. Böyle durumlarda inişte yapılabilecek en doğru hareket, güvenliği ön planda tutarak risklerden uzak uygun bir yer seçmektir.

Güvenlik için Dikkat Edilecek Hususlar

Yamaç paraşütü kurslarına katılanlarda, uçuş yapanlarda aranan ve dikkat edilen ilk konu sağlıktır. Uçuşlar için her zaman sağlam bir vücuda sahip olunmalıdır. İçki ve uyuşturucu tip ilaçların kullanımı ciddi sonuçlar doğurabilir. Birçok durumda yalnız uçmak pilotlara belirli bir güç harcatacaktır. Ayrıca eğitim sırasında tepeye malzemelerle birlikte tırmanmak ve efor sarf etmek sık karşılaşılan durumlardır. Bu nedenlerle kalp rahatsızlığı, astım, sara vs. gibi daha önceden önemli sağlık sorunları olanlar bunu gizlememeli, mutlaka öğretmenlerini bilgilendirmeli ve yalnız başına uçmaktan kesinlikle kaçınmalıdır.

İkinci önemli konu giyimdir. Ne kadar tecrübeli olunursa olsun düşmelerde korunmak için kapalı bir şeyler giymek her zaman yararlıdır. Uçuşlarda sadece şort ve t-şort giymek, eldiven kullanmamak hem risklidir hem de yamaçlarda ve havada sürekli esen rüzgârdan etkilenip hastalanmak olasıdır. En iyi havada dahi rüzgar geçirmeyen mont ya da tulum giymek çok yararlıdır. Eğer kışın uçuş yapılıyorsa kat kat giymeye özen gösterilmelidir. Ayrıca tepede ve yamaçlarda yürürken, sert zeminlere veya emercensi inişlerde bilekleri koruyabilmek için boğazlı ve sert tabanlı (bu spor için üretilen) botlar giyilmelidir. İnişlerde yere ilk temas eden nokta ayaklar olduğu için uçuş malzemeleri arasında botların ayrı bir önemi vardır.

Güvenliği arttıran üçüncü konu hava koşullarına dikkat etmektir. Yamaçta, uçulacak bölge üzerinde alçak bulutlar ya da sis bulunuyorsa bunun bir tehlike oluşturacağı bilinmelidir. Bulut içine girildiğinde kaybolma ve başka bir yamaç paraşütü veya hava aracına çarpma olasılığı her zaman yüksektir. Bu nedenle görüş mesafesinin çok düşük olduğu zamanlarda uçuş için fazla ısrar edilmemelidir.

Görüş mesafesi iyi olduğu sürece hafif yağmur ve çisentide uçmak kısa süre için sorun yaratmaz. Ancak hemen alçalıp yere inilmesi daha uygun olacaktır. Böyle bir durumda en fazla yamaç paraşütü ıslanacağı için sadece kurutma işleminde zahmet çekilir. Daha şiddetli bir yağmur veya kar yağma durumunda ise tehlike söz konusudur. Çünkü yağmur ve karın kanadın içine girmesi halinde kanadın stola (düzeltilmesi mümkün olmayan) girmesi muhtemeldir.

Hava koşulları değerlendirilirken üzerinde önemle durulması gereken diğer bir husustur.

Harita Üzerinde Tepelerin Değerlendirilmesi

Yamaç paraşütünün çok hafif bir hava aracı olmasından dolayı araçların çıkamadığı tepelere malzemelerle birlikte yürüyerek tırmanmak ve zirveye ulaşmak mümkündür. Ancak daha önceden bilinmeyen bir tepeye uçuş için çıkmadan önce o tepe ve bölge harita üzerinde iyice incelenmeli ve tepe hakkında ön bilgiler elde edilmelidir.

Böyle yerlerde yapılması gereken ilk iş tepenin uçuşa uygun olup olmadığını değerlendirmektir. Bu değerlendirmeyi harita üzerinde yapabilmek için genellikle 1: 50.000 ölçekli haritalar kullanılır. Bu haritalarla bir tepenin uçuşa uygun olup olmadığını, emniyetli iniş alanlarının bulunup bulunmadığını anlamak ye yüksekliğini tahmin etmek mümkündür.

Yükseltileri gösteren harita üzerindeki birbirine yakın çizilen dik yamaçları, uzak çizgiler düzlükleri belirtir. Çizgiler arasındaki yükseklik farkı ise genellikle 50 veya 100 m’dir. Bazı haritalarda tırmanışa uygun yerler harita üzeninde kırmızı çizgilerle ya da işaretlerle de belirtilir.

Yamaç paraşütü pilotları için birbirine yakın iki tepe arasındaki genişlik ne kadar fazla olursa emniyet o kadar fazla olur. Birbirine yakın tepelerin arası boğaz şeklindedir. Bu tür yerlerde havanın sıkışmasından dolayı rüzgârın şiddeti artış gösterebilir ve burada çok kuvvetli türbülanslar meydana gelebilir. 

Bazı tepelerde de geniş düzlükler ve ikinci bir yamaç daha olabilir. Bu gibi yerlerde düzlük alanın iniş için yeterince geniş ye emniyetli olup olmadığına dikkat etmek gerekir. Ayrıca alçaktaki yamacın ön taraflarında uçuşu devam ettirebilecek çok güzel kaldırıcı hava akımları bulunabilir. Ancak düzlüğün devamındaki yamaca doğru uçuşa devam edildiği durumlarda bu bölgedeki rotorlar göz önünde bulundurulmalıdır.

Resim 1

Resim 1

Resim 2

Resim 2

Resim 3

Resim 3

Bu haber 8110 defa okunmuştur.

Delicious  Facebook  FriendFeed  Twitter  Google  StubmleUpon  Digg  Netvibes  Reddit

Havacılık

Yamaç paraşütü Bilmeniz gerekenler

Yamaç paraşütü Bilmeniz gerekenler Yamaç paraşütü Bilmeniz gerekenler 6

Yamaç paraşütü Bilmeniz gerekenler

Yamaç paraşütü Bilmeniz gerekenler Yamaç paraşütü Bilmeniz gerekenler 5

GOOGLE TRANSLATE

GALERY

Yörüklerde Göç ve Yasam-106 Ocak 2023

EN ÇOK OKUNANLAR

20 Bisiklet Oyunu


20 BİSİKLET OYUNU



HAVA DURUMU

Detaylı bilgi için resmin üzerine tıklayın.

AHEP UNIVERSTY

HESTOUREX

PATRONUMDAN.COM


ÜCRETSİZ İLAN VER



http://www.tafisa.org/


TAFISA



http://www.his.gov.tr/


HİS-Herkes için Spor



Velo city 2021


 

Copyrigt by ALDOSK © 2010 Tüm Hakkı Saklıdır. Ajans haberlerinin yeniden yayımı ve herhangi bir ortamda basılması, ilgili ajansların bu yöndeki politikasına bağlı olarak kesinlikle yasaktır. Portalımızda yayınlanan diğer haberler ise, kaynak gösterilmek ve portalımızın ilgili sayfasına link verilmek koşuluyla yeniden yayınlanabilir.
RSS Kaynağı | Yazar Girişi | Yazarlık Başvurusu

Altyapy: MyDesign Haber Sistemi