Uzun mesafe yapılması düşünülen uçuşlarda daima bir harita kullanılmalıdır. Harita okumak zor değildir fakat deneyim ister. Ayrıca her pilot, yamaç paraşütünün performansını bilmek zorundadır. iyi hava şartları olan bir günde 1200 -1500 metre yükseklikteki bir yamaç paraşütü, rahatlıkla 5 - 6 km yarı çaplı bir daire sahasını tararken ayni zamanda her an iniş bölgesine ulaşabilecek durumda olabilir. Ancak pilot öncelikle bölgeyi tanımalı ye harita üzerinde önemli yerlerin
Mahalli uçuş her zaman planlanan yere rahat bir süzülüşle inebilecek mesafede uçmak demektir. Bir hata sonucu uzaklara inmek veya bir yanlışlık nedeni ile kaybolmak söz konusu olmamalıdır. Bununla birlikte pilot iniş için uygun sahaları seçmede pratik sahibi olmalı, muhtelif yer örtüsünü, yeryüzü eğimlerini ve iniş sahasının kötü durumlarını bilmek zorundadır.
Çok iyi bir havadaki uçuşta, pilot öğrenilecek pek bir şey yok diye düşünebilir. :
Böyle bir günde aslında belirli bir yüksekliğe çıkışın ne kadar sürdüğü veya çabuk şekilde alçalarak diğer bir termal hava akımını bulmanın ne kadar zaman alacağı denenebilir. Bunları bilen pilotlar daha sonra yapacakları uzun mesafe uçuşlarında termal hava akımlarını bulmada kendilerine güvenirler. Bu çeşit deneyler ye araştırmalar heyecan vericidir ve 1000 ile 1200 metredeki yaygın termal hava akımlarında saatlerce uçuşlardan çok daha yararlıdır.
Termal hava akımında dönerken (irtifa almaya çalışırken) harita okumak ye araziye bakarken doğru bir şekilde uçabilmek de yeterli bir deneyim gerektirir. Bunları yorulmadan ve bilinçli olarak yapabilen pilotlar bulut içi uçuşa da hazır demektir. Buluttan çıkınca hedefin tekrar kolayca bulunabilmesi için göre şartları iyi, rüzgâr şiddeti yumuşak olmalıdır. Büyük bulutlu, rüzgârlı bir gün ye kötü görüş şartları, ilk defa bulut uçuşuna çıkış için uygun değildir. Üzerinde uçulan bölgenin bilinmesi ön şart olup bulut içine girmeden önce pilot, rüzgâr yönünü ye istikametini kendi kafasında not edebilmelidir. Bulut içinde birkaç dakika kaldıktan sonra ümitsizce yolunu şaşırmak ve uzağa iniş yapmak bir pilotun affedilmez hatasıdır. Böyle durumlarda inişte yapılabilecek en doğru hareket, güvenliği ön planda tutarak risklerden uzak uygun bir yer seçmektir.
Güvenlik için Dikkat Edilecek Hususlar
Yamaç paraşütü kurslarına katılanlarda, uçuş yapanlarda aranan ve dikkat edilen ilk konu sağlıktır. Uçuşlar için her zaman sağlam bir vücuda sahip olunmalıdır. İçki ve uyuşturucu tip ilaçların kullanımı ciddi sonuçlar doğurabilir. Birçok durumda yalnız uçmak pilotlara belirli bir güç harcatacaktır. Ayrıca eğitim sırasında tepeye malzemelerle birlikte tırmanmak ve efor sarf etmek sık karşılaşılan durumlardır. Bu nedenlerle kalp rahatsızlığı, astım, sara vs. gibi daha önceden önemli sağlık sorunları olanlar bunu gizlememeli, mutlaka öğretmenlerini bilgilendirmeli ve yalnız başına uçmaktan kesinlikle kaçınmalıdır.
İkinci önemli konu giyimdir. Ne kadar tecrübeli olunursa olsun düşmelerde korunmak için kapalı bir şeyler giymek her zaman yararlıdır. Uçuşlarda sadece şort ve t-şort giymek, eldiven kullanmamak hem risklidir hem de yamaçlarda ve havada sürekli esen rüzgârdan etkilenip hastalanmak olasıdır. En iyi havada dahi rüzgar geçirmeyen mont ya da tulum giymek çok yararlıdır. Eğer kışın uçuş yapılıyorsa kat kat giymeye özen gösterilmelidir. Ayrıca tepede ve yamaçlarda yürürken, sert zeminlere veya emercensi inişlerde bilekleri koruyabilmek için boğazlı ve sert tabanlı (bu spor için üretilen) botlar giyilmelidir. İnişlerde yere ilk temas eden nokta ayaklar olduğu için uçuş malzemeleri arasında botların ayrı bir önemi vardır.
Güvenliği arttıran üçüncü konu hava koşullarına dikkat etmektir. Yamaçta, uçulacak bölge üzerinde alçak bulutlar ya da sis bulunuyorsa bunun bir tehlike oluşturacağı bilinmelidir. Bulut içine girildiğinde kaybolma ve başka bir yamaç paraşütü veya hava aracına çarpma olasılığı her zaman yüksektir. Bu nedenle görüş mesafesinin çok düşük olduğu zamanlarda uçuş için fazla ısrar edilmemelidir.
Görüş mesafesi iyi olduğu sürece hafif yağmur ve çisentide uçmak kısa süre için sorun yaratmaz. Ancak hemen alçalıp yere inilmesi daha uygun olacaktır. Böyle bir durumda en fazla yamaç paraşütü ıslanacağı için sadece kurutma işleminde zahmet çekilir. Daha şiddetli bir yağmur veya kar yağma durumunda ise tehlike söz konusudur. Çünkü yağmur ve karın kanadın içine girmesi halinde kanadın stola (düzeltilmesi mümkün olmayan) girmesi muhtemeldir.
Hava koşulları değerlendirilirken üzerinde önemle durulması gereken diğer bir husustur.
Harita Üzerinde Tepelerin Değerlendirilmesi
Yamaç paraşütünün çok hafif bir hava aracı olmasından dolayı araçların çıkamadığı tepelere malzemelerle birlikte yürüyerek tırmanmak ve zirveye ulaşmak mümkündür. Ancak daha önceden bilinmeyen bir tepeye uçuş için çıkmadan önce o tepe ve bölge harita üzerinde iyice incelenmeli ve tepe hakkında ön bilgiler elde edilmelidir.
Böyle yerlerde yapılması gereken ilk iş tepenin uçuşa uygun olup olmadığını değerlendirmektir. Bu değerlendirmeyi harita üzerinde yapabilmek için genellikle 1: 50.000 ölçekli haritalar kullanılır. Bu haritalarla bir tepenin uçuşa uygun olup olmadığını, emniyetli iniş alanlarının bulunup bulunmadığını anlamak ye yüksekliğini tahmin etmek mümkündür.
Yükseltileri gösteren harita üzerindeki birbirine yakın çizilen dik yamaçları, uzak çizgiler düzlükleri belirtir. Çizgiler arasındaki yükseklik farkı ise genellikle 50 veya 100 m’dir. Bazı haritalarda tırmanışa uygun yerler harita üzeninde kırmızı çizgilerle ya da işaretlerle de belirtilir.
Yamaç paraşütü pilotları için birbirine yakın iki tepe arasındaki genişlik ne kadar fazla olursa emniyet o kadar fazla olur. Birbirine yakın tepelerin arası boğaz şeklindedir. Bu tür yerlerde havanın sıkışmasından dolayı rüzgârın şiddeti artış gösterebilir ve burada çok kuvvetli türbülanslar meydana gelebilir.
Bazı tepelerde de geniş düzlükler ve ikinci bir yamaç daha olabilir. Bu gibi yerlerde düzlük alanın iniş için yeterince geniş ye emniyetli olup olmadığına dikkat etmek gerekir. Ayrıca alçaktaki yamacın ön taraflarında uçuşu devam ettirebilecek çok güzel kaldırıcı hava akımları bulunabilir. Ancak düzlüğün devamındaki yamaca doğru uçuşa devam edildiği durumlarda bu bölgedeki rotorlar göz önünde bulundurulmalıdır.